A csapatról

A hivatalos bejelentés:

A Honda Motor Co., Ltd. ma reggel hivatalosan bejelentette, hogy Forma-1-es csapatát, a Honda Racing F1 Team-et eladta Ross Brawn-nak, az alakulat eddigi csapatfőnökének.

A Honda Racing F1 Team valamennyi részesedése, melyek eddig a Honda Forma-1-es szereplését irányító Honda GP Holdings Ltd. tulajdonát képezték, Ross Brawn részére kerültek értékesítésre. Az ügylet eredményeként a tulajdonjog Ross Brawn-ra szállt át, aki az új csapattal versenyezni kíván az ez évi Formula-1-es világbajnokságban.

Hiroshi Oshima, a Honda Motor Co. Ltd. vállalati kommunikációért és motorsportért felelős vezetője elmondta, hogy a Honda tavaly december 5-i bejelentése óta mélyrehatóan tanulmányozta a lehetőségeket, és tárgyalásokat folytatott annak érdekében, hogy a csapat új alakulatként folytathassa tevékenységét. Hiroshi Oshima a Honda nevében köszönetet mondott Ross Brawn-nak, és sok sikert kívánt a csapatnak.

A bejelentést követően Ross Brawn az autosport.com-nak elmondta: „Az elmúlt hónapok rendkívüli erőpróbát jelentettek a csapat számára, de a mai bejelentés nagyon örömteli lezárása a jövő biztosítása érdekében végzett megfeszített munkának.”

Brawn sajnálatát fejezte ki amiatt, hogy a csapat nem folytathatja tovább a Hondával, egyben megköszönte a japán konszernnek az együttműködést és a támogatást, amelyben a csapat az elmúlt időszakban részesült.

“Szeretném megragadni az alkalmat arra is, hogy megbecsülésemet fejezzem ki a Brackley-ben dolgozóknak. Az a motiváció és elkötelezettség, amit a gyárban tapasztaltam, a legnagyobb elismerést érdemli.”

Brawn hozzátette: “Lehetetlen lenne mindenkit felsorolni, aki nélkül a mai bejelentés nem jöhetett volna létre, de szeretném kifejezni hálámat a támogatásért, melyet a Mercedes-Benz Motorsporttól, az FIA-tól, a FOM-tól, a FOTA-tól, a BERR-től (illetékes brit hatóság), a Bridgestone-tól, a csapat partnereitől és világszerte a rengeteg rajongótól kaptunk.”

Brawn bejelentette a csapat idei felállását is. A brackley-i alakulat a 2009-es szezonra is megtartja eddigi versenyzőit, Jenson Button-t és Rubens Barrichellót. A két pilóta hatalmas tapasztalata és tudása felbecsülhetetlen értékkel bír a csapat számára, mely törekedni fog arra, hogy a télen elveszített időt a lehető leghamarabb bepótolja, és felkészüljön a szezon első futamára, mely március 29-én lesz Melbourne-ben. A bejelentés egyben azt is jelenti, hogy Button és Barrichello számára ez lesz a negyedik közös szezon a brackley-i alakulatnál. Az a tény, hogy alaposan ismerik a csapatot, a rendszereket és a mérnököket, rendkívüli értékkel bír.

BrawnGP

A Brawn GP nevet viselő csapat, melynek hivatalos színei – jelenleg legalábbis úgy tűnik – a sárga, a fekete és a fehér lesznek, az új, BGP-001 névre keresztelt autót Silverstone-ban viszi először pályára zárt kapuk mögött, azt követően pedig a csapat jövő héten a nyilvánosság elé lép Barcelonában, majd további teszten vesz részt Jerez-ben, március 15. és 17. között.

„Az előttünk álló út kihívásokkal teli, de izgalmas, és tudjuk, hogy számíthatunk a rajongók irántunk és törekvéseink iránt tanúsított töretlen lelkesedésére.”

A csapat kálváriája:


A Forma-1 világa egy kicsit olyan, mint Hollywood: nap mint nap érkeznek az érdekes vagy humoros sztorik, bulvárhírek, rosszindulatú pletykák, igaz és kevésbé valós történetek sportról, politikáról, üzletről, emberekről. A Forma-1 világa egyben egy valóságos világ is: napról napra, hétről hétre a rajongók, nézők, újságírók szeme előtt játszódik az ott dolgozók sorsa, megannyi boldog perc, szomorú pillanat, dráma és tragédia.

A Forma-1 kapcsán az elmúlt években már számos filmbeillő történet látott napvilágot. Vígjáték, thriller, krimi – a világ legnagyobb cirkusza a műfajok szinte teljes spektrumát felvonultatta már. A legutóbbi ilyen műfaj a dráma. A Honda Forma-1-es csapatának drámája.

A csapat a korábbi BAR alakulatból jött létre, miután addigi motorszállítója, a japán Honda konszern a már meglévő részesedése mellé 2005. végén felvásárolta a maradék 55 %-ot is. A 2006-os szezon rendkívül sikeres második felét követően mindenki – a csapat, a pilóták, a rajongók és a Honda is – arra számított, hogy az akkor már Honda Racing F1 Team nevet viselő alakulat felfelé ívelő teljesítménye 2007-ben és az azt követő években tovább javul. Sajnos mind a 2007-es, mind a 2008-as szezon messze alulmúlta a várakozásokat.

28550Ross Brawn Jenson Button_resize.jpg

Amikor 2007 novemberében Ross Brawn, a Ferrari korábbi kiválósága, technikai igazgatója csapatfőnökként csatlakozott a Honda alakulatához, mindenki reménykedve tekintett a jövőbe. Mivel Brawn-nak a 2008-as autóra szinte semmilyen befolyása nem volt – hiszen annak tervezése és építése már 2007. első felében, jóval az új csapatfőnök érkezése előtt megkezdődött -, a csapat az aktuális autó fejlesztését hamar leállította, és minden rendelkezésre álló kapacitásával, anyagi forrásával az immáron Ross Brawn irányítása alatt készülő, 2009-ben bevetésre kerülő kocsi fejlesztésére koncentrált.

Ekkor azonban váratlanul olyan események sorozata kezdődött el, melyek a feje tetejére állították a terveket, elképzeléseket, és szilánkokra törték a 2009-es szezonhoz fűzött reményeket. Sőt, az egész csapat léte hirtelen veszélybe sodródott, amikor a Honda bejelentette kivonulását a Forma-1-ből.

A hosszú hónapokig tartó bizonytalanság, hol reményteli, hol reménytelennek tűnő várakozás időszaka ma, a csapat hivatalos bejelentésével végre lezárult.

Az alábbiakban összefoglaljuk e pletykákkal, téves információkkal, valós és valótlan hírekkel és híresztelésekkel teli időszak kronológiáját:

2008. november 2.: A katasztrofális 2008-as szezon találó képpel zárul: a Brazil Nagydíjat követően a parc fermé-ben Jenson Button autója kigyullad.


2008. november 3.: A csapat megerősíti, hogy a novemberi barcelonai teszteken Bruno Sennának lehetőséget ad a bemutatkozásra. Néhány nappal később nyilvánosságra kerül, hogy a csapat az ugyancsak brazil Lucas di Grassival, a GP2 harmadik helyezettjével is tesztelni fog Barcelonában.

2008. november 17-19.: Barcelona, teszt. Mindkét fiatal pilóta jól szerepel, a csapat elégedett a teljesítményükkel.

2008. december eleje: Az első apró jel, melyből akkor még senki sem sejtette a készülődő katasztrófát. A Honda F1 lemondja a média képviselői számára szervezett ebédet.

2008. december 3.: Az alakulat addigi műszaki igazgatója, Shuhei Nakamoto elhagyja Brackley-t, ténykedését a Honda kétkerekű üzletágában folytatja.

2008. december 4.: Felröppen az első pletyka. A csapat bajban van, megszorítások várhatók. Egyes források már a Honda teljes kivonulását is megemlítik. Ahogy telnek az órák, egyre valószínűbbé válik, hogy a pletykák igazak. A menedzsment este összehívja, és tájékoztatja a csapat tagjait.

2008. december 5.: A legfeketébb nap a csapat újkori történelmében. A Honda Japánban hivatalosan bejelenti, hogy azonnali hatállyal teljesen kivonul a Forma-1-ből. A Honda Racing F1 eladásra kerül, de ha nem találnak vevőt, végleg felszámolják. A sokk azért is hatalmas, mert csütörtök estét megelőzően senki még csak nem is sejtette, hogy a japán konszern mire készül.

A csapatmenedzsment még aznap megkezdi a potenciális vevők felkutatását. Délután már három érdeklődőről szólnak a hírek.

A padlóra került csapat közleményében tanúbizonyságát adja küzdőszellemének.

2008. december 6.: Ross Brawn az autosport.com-nak adott interjújában elmondja, hogy a menedzsment takarékossági tervet készült előterjeszteni a Honda konszern japán vezetőségének, közvetlenül azelőtt, hogy az autógyártó bejelentette volna kivonulását. A szakember hangsúlyozza, hogy bízik a csapat túlélésében és az új, 2009-re épített autóban.

Egyes médiaforrások szerint a Honda egyetlen angol fontért is hajlandó lenne eladni a csapatot. Az alakulat a néhány héttel korábban több évre leszerződtetett Jenson Buttont hajlandó elengedni, amennyiben a versenyző távozni kíván.

Felröppennek az első pletykák a potenciális vevőkről. Többek között a Prodrive és a Dubai International Capital szerepelnek a listán.

2008. december 8.: A sajtóban megjelent pletykákat, miszerint Trevor Carlin (Carlin Motorsports) érdeklődik a brackley-i alakulat iránt, a csapat szóvivője cáfolja. David Richards a Prodrive alapítója és elnöke ugyan nem tartja elképzelhetetlennek, hogy átvegye a Honda Forma-1-es csapatát, de kijelenti, hogy a tények ismerete nélkül nem dönthet.

2008. december 10.: Az osztrák média szerint a Honda kivonulása Alex Wurz számára újra megnyithatja az utat a versenypályákra, feltéve, hogy a csapat vevőre talál.

2008. december 12.: A belga sajtó nyilvánosságra hozza azt a később valótlannak bizonyuló és hivatalosan is cáfolt pletykát, miszerint a francia PSA-csoport (Peugeot, Citroën) érdeklődik a csapat iránt.

2008. december 13.: Jenson Button egy, a Wembley Stadionban tartott sajtótájékoztatón kijelenti: a brackley-i csapattal kíván versenyezni 2009-ben is.

2008. december 19.: Nick Fry az autosport.com-nak adott interjúban elmondja, hogy nagy az érdeklődés a csapat iránt. A gyárban közben továbbra is dolgoznak az autó fejlesztésén.

2008. december 22.: A sajtó újabb potenciális vevőket hoz a képbe. A brit „The Sun” című lap felröppenti a pletykát, hogy a mexikói milliárdos, Carlos Slim is az érdeklődők között van. Más források a koreai autógyártót, a Hyundai-Kia Csoportot említik.

2008. december 27.: Az olasz „La Stampa” tényként közli a később hamisnak bizonyuló hírt, hogy Carlos Slim megvásárolta a csapatot, melynek pilótái Jenson Button és Bruno Senna lesznek. Előbb a Telmex, majd maga Ross Brawn is cáfolja a híreszteléseket.

2009. január eleje: Mind a Honda F1, mind a Ferrari illetékesei utalást tesznek arra, hogy a Ferrari hajlandó lenne motorokat bocsátani a brackley-i csapat rendelkezésére. Később, a Ferrari bemutatója során tartott sajtótájékoztatón kiderül, hogy az üzlet nem jött létre.

2009. január 8.: Nick Fry az autosport.com-nak adott interjújában közel 30 érdeklődőről beszél, melyek között körülbelül egy tucatnyi komoly ajánlat is van. A cél a csapat jövőjének hosszú távú biztosítása, a döntést a Honda konszern fogja meghozni Japánban.

Ugyanezen a napon David Richards kijelenti, hogy nem kívánja átvenni a Honda Forma-1-es csapatát.

2009. január 9.: Először lát napvilágot az a spekuláció, mely szerint a csapatot maga a menedzsment is meg szeretné vásárolni.

2009. január 12.: A médiában felüti fejét a találgatás, hogy a potenciális vevők közül a görög milliárdos üzletember, Achilleas Kallakis lehet a befutó a Honda F1-ért folyó küzdelemben.

2009. január 13.: A Mercedes elképzelhetőnek tartja, hogy motorokat szállítson a Honda utódnak.

2009. január 16.: Máig ismeretlen személyek valótlan híreket kezdenek el terjeszteni, miszerint a Honda F1 alkalmazottai az illetékes brit minisztérium segítségét kérték, mert a menedzsment állítólag elriasztja a potenciális vevőket, és saját maga kívánja megvásárolni a csapatot. A hamis állítások szerint a hatóságok vizsgálatot folytatnak Brackley-ben.

A későbbiekben cáfolat érkezik mind a brackley-i alakulat, mind pedig a hatóságok oldaláról, kiderül, hogy nem folyik semmilyen vizsgálat, a csapat pedig a kezdetektől fogva kapcsolatban áll a hivatalos szervekkel.

2009. január vége: A személyzet Brackley-ben optimista, és gőzerővel dolgozik az autón.

A sajtóban megjelent újabb spekulációt, miszerint a brit adófizetők pénzéből kívánják megmenteni a Honda F1-et, a csapat szóvivője cáfolja.

2009. február 13.: Az első reménysugár. A brit sajtó szerint a brackley-i alakulat szereplése az első négy futamra biztosítva van. A szükséges anyagi fedezet a híresztelések szerint a Bruno Sennát támogató szponzoroktól (Petrobras, Embratel) származik. Néhány nappal később a Petrobras cáfolja, hogy szponzori szerződése lenne a Honda csapattal, illetőleg Bruno Sennával.

2009. február 17.: Újabb potenciális vevő kerül a képbe. Az új jelölt a Richard Branson tulajdonában álló Virgin Group. A vállalatcsoport előbb cáfol, majd egyre sokasodnak a pletykák, végül maga a Honda konszern erősíti meg, hogy tárgyalásokat folytat a Virginnel.

2009. február 22.: Napvilágot lát a hír, miszerint a Forma-1 cirkusz impresszáriója, Bernie Ecclestone jelentős összegű anyagi támogatást ajánlott a csapatvezetőségnek a csapat megvásárlásához, a menedzsment azonban visszautasította az ajánlatot.

2009. február 23.: Kisebb riadalmat kelt a rajongók körében a japán konszern azon kijelentése, miszerint nincs komoly vevő. Sűrűsödnek a jelek, hogy a csapatot a menedzsment fogja megvásárolni. Egyre biztosabbá válik, hogy az új autóhoz a Mercedes fogja szállítani a motorokat.

2009. február 25.: A német sajtó Ross Brawnt idézi, aki szerint minden ok megvan az optimizmusra, és a csapat már csak a zöld jelzésre vár. Bár a hivatalos bejelentés még várat magára, csapatközeli források silverstone-i funkciótesztről és a barcelonai hivatalos teszten való részvételről beszélnek.

2009. február vége: A brit Mirror című lap szerint a japán konszern igazgatósága rábólintott a menedzsment általi felvásárlásra. Jenson Button helye biztosnak számít, a második versenyzői helyért fej-fej mellett folyik a küzdelem Bruno Senna és Rubens Barrichello között. Egymásnak ellentmondó híresztelések keringenek az éterben, hol Sennának, hol Barrichellónak jósolva több esélyt. Eközben Brackley-ből nyugtalanító hírek érkeznek, az ott dolgozók közül sokan elveszíthetik állásukat.

2009. március 2.: Új hír lát napvilágot a pilótakérdésben: állítólag a csapat Rubens Barrichellót választotta. Elindulnak a találgatások a csapat új nevét illetően. A pletykákat, miszerint az Emirates Airlines lehet a csapat főszponzora, csírájában elfojtják.

2009. március 3.: A nevet illető találgatások és különböző jelek arra utalnak, hogy az alakulat új neve BrawnRacing lehet. A csapatnál időközben társasági titkárt jelölnek ki, Caroline McGrory üzletasszony személyében, aki az ügyvezetés tagjaként jogi felügyeleti feladatokat fog ellátni.

Bár egyelőre nem hivatalos, Rubens Barrichello leszerződtetése biztosra vehető.

2009. március 5.: Nick Fry a FOTA genfi sajtótájékoztatóján bejelenti: a csapat megmenekült.

2009. március 6.: Végre hivatalos! A Honda Racing F1 Team: Brawn GP néven folytatja. A csapat ismerteti a jövőre vonatkozó terveket.

Ha a Forma-1 Hollywood volna, akkor egy rendező bizonyára filmet készítene az elmúlt néhány hónap eseményeiről. E film forgatókönyvét maga az Élet írta. A vége – hogyan is lehetne másként egy hollywood-i filmben – happy end. Egyelőre. Folytatása következik.

A fordításért, illetve a cikkért külön köszönet Neithnek!

Hozzászólás